Кліщі атакують!!!

З першими весняними днями, приходить не тільки відчуття пробудження від зимової пори, але і прокидаються різні істоти, що живуть поряд з нами.

Не часто ми чуємо від наших лікарів на звичних прийомах в поліклініці про ендемічні для Закарпаття захворювання, що передаються кліщами. (Ендемічне захворювання – це властиве, притаманне для певної території, географічно та кліматично )

До таких варто віднести кліщовий енцефаліт та хворобу Лайма або мігруючу еритему. Про хворобу Лайма сказано багато, хочеться зупинитися більше на питанні кліщового енцефаліту.

Таким чином, кліщовий енцефаліт, це захворювання центральної нервової системи, яке характерне для місцевості де живуть кліщі Ixodesricinus, і тому його ще часто називають вогнищевим. Сам вірус розмножується виключно в організмі кліщів.

Зараження відбувається внаслідок присмоктування кліща до шкіри людини, та його розчавлювання чи випадкового втирання в шкіру. Можливе зараження при споживанні молока інфікованих кіз. Часто спостерігають певну сезонність  (активність кліщів у весняно-літній та літньо-осінній періоди).

Період від зараження до перших клінічних проявів хвороби (інкубаційний період) триває, в середньому, 7-14 днів

Ранніми діагностичними ознаками хвороби є:

головний біль, що зростає за своєю інтенсивністю;

підвищення температури до 38-39°С;

нудота,блювання, безсоння, рідше — сонливість, запаморочення;

турбують болі в м'язах шиї, спини, кінцівок;

хворі є млявими, адинамічними;

помітна гіперемія зіву, шкіри обличчя, ін'єкція судин склер і кон'юнктив;

у місці присмоктування кліща з'являється еритема- почервоніння.

Специфічна профілактика кліщового енцефаліту здійснюється за допомогою інактивованих вакцин. Термінова (через 24 години від моменту введення) профілактику здійснюють за допомогою одноразового введення імуноглобуліну.

В Україні щеплення проти кліщового вірусного енцефаліту, згідно наказу МОЗ України від 03.02.2006 р. № 48 «Про порядок проведення профілактичних щеплень в Україні та контроль якості й обігу медичних імунобіологічних препаратів», відносяться до щеплень, що проводяться за епідемічними показаннями, ТОБТО ЗА ВЛАСНІ ГРОШІ!!!!

На сьогодні в світі існують декілька вакцин проти кліщового енцефаліту.

В Україні дозволена до використання «Вакцина клещевого энцефалита культуральная очищенная концентрированная инактивированная сухая», виробництва Інституту поліомієліту та вірусних енцефалітів ім. М. П. Чумакова Російської Академії медичних наук. Вакцина стимулює виробітку клітинного та гуморального імунітету до вірусу кліщового енцефаліту. Після двох ін'єкцій препарату (курс вакцинації) вірус нейтралізуючі антитіла виробляються не менш, ніж у 90% щеплених.

Курс вакцинації складається з двох внутрішньом'язових ін'єкцій (дельтовидний м'яз плеча) по одній дозі (0,5 мл) з інтервалом 1-7 місяців (можливо скорочення інтервалу між щепленнями до 2-х місяців). Курс щеплень можна проводити протягом року, але не пізніше, ніж за 2 тижні до виїзду у вогнище вірусного кліщового енцефаліту (час проїзду входить в цей термін). Вакцинація повинна проводитися одним типом препарату.

Ревакцинацію проводять через рік після закінчення курсу вакцинації однократно в дозі 0,5 мл. Наступні віддалені ревакцинації проводять кожні 3 роки однократно.

Профілактичні щеплення проти кліщового вірусного енцефаліту проводяться при суворому дотриманні вимог діючої інструкції щодо застосування вакцини проти кліщового вірусного енцефаліту з дозволу лікаря-терапевта, відсутності протипоказів. Також щеплення проти кліщового енцефаліту проводять не раніше, ніж через 1 місяць після останньої імунізації іншою інактивованою вакциною. На сьогодні в м. Києві вакцина кліщового енцефаліту є в наявності в кабінетах щеплень Ужгородської міської поліклініки (вул. Грибоєдова 20В/58А, тел. 0958121415);

Особи, що прибули з небезпечних з кліщового енцефаліту територій, можуть звернутись до кабінетів інфекційних захворювань лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання для лікарського контролю.

Зважаючи на вищевказане, першочергове значення в профілактиці хвороб, що передаються кліщами, мають вчасне планування туристичних поїздок на території країни та за її межами, проведення специфічної профілактики, заходів особистого захисту населення від нападу кліщів.

Середня вартість вакцини становить 200-300 гривень, однак Громадська Організація Медичний Правозахист надає безкоштовну вакцину для проведення щеплень громадян міста Ужгорода, що бажають захиститися від захворювання на кліщовий енцефаліт.

Кандидат медичних наук, лікар інфекціоніст Петров Віктор Олександрович